Het belang van luchthygiëne in voertuigen wordt vaak onderschat. Nochtans is goede luchthygiëne essentieel voor de gezondheid en het welzijn van elke passagier in elk voertuig. Volgens onderzoek uitgevoerd door de Vereniging van Duitse Ingenieurs (VDI) werd in ongeveer 30% van de onderzochte voertuigen een verhoogde concentratie van micro-organismen gevonden. Dit is zorgwekkend, vooral omdat veel voertuigbezitters zich niet bewust zijn van de gevaren die schuilen in hun aircosystemen.
VD(w)I(e)?
De VDI is de grootste vereniging van ingenieurs en natuurwetenschappers in Duitsland. De leden van de VDI verrichten technisch en wetenschappelijk werk op het gebied van standaardisatie. Met meer dan 2.000 experts vertegenwoordigen ze hun belangen in de politiek en treden ze ook internationaal op in transnationale koepelorganisaties zoals FEANI (Federation of European National Engineering Associations) of de WFEO (World Federation of Engineering Organizations).
Wat door de VDI als richtlijn wordt verklaard, wordt erkend als "state of the art" en wordt daarom regelmatig gebruikt in de rechtspraak.
Feit: In veel werkplaatsen wordt de reiniging en het onderhoud van aircosystemen niet professioneel uitgevoerd of zijn ze onbekend. Ook de benodigde knowhow en technische uitrusting ontbreken vaak, hoewel de meeste werkplaatsen het onderhoud aanbieden in de vorm van een zogenaamde “aircoservice”. Meestal ligt de nadruk echter op functioneel testen, lektesten en koelmiddelinspecties. Ook al wordt een filter vervangen, het ‘schoonmaken’ van het aircosysteem of onderdelen daarvan hoort daar doorgaans niet bij.
Volgens het VDI is dit niet toereikend, en daarom stelt het instituut onderstaande richtlijn voor binnen de auto-industrie. Bekijk hieronder een video van Prof. Winkens, voorzitter VDI, over de richtlijn 6032 en hoe belangrijk het is om deze op te nemen in het dagelijks onderhoud van voertuigen.