E10 en E5

Wat betekenen ze en wat doen ze met ons brandstofsysteem?








/tunapmotorsports/tunapmotorsports/


  E10 brandstof in onze motorfiets


Sinds 1 oktober 2019 zijn de meeste tankstations in Nederland verplicht om E10 benzine aan te gaan bieden. Wat is dit, waarom is dit, heeft dit gevolgen en zijn onze motorfietsen hier klaar voor?

  Wat is E10 brandstof?


Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: E10 brandstof is normale benzine, alleen dan met 7,5 tot 10% ethanol erin. Dit is niet iets nieuws. In Nederland wordt bij de huidige brandstoffen al jarenlang biobrandstof bij gemengd. Het percentage van de bijmenging is onlangs alleen verder omhoog gegaan. Dit is gedaan om de uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) naar beneden te krijgen. De verbranding van ethanol geeft minder CO2 dan de verbranding van normale benzine.

Frans Müller 3

  Wat zijn de nadelen van E10 brandstof?


Om meteen tot de kern te komen; niet alle motorfietsen zijn even goed bestand tegen deze brandstof. Ethanol kan gaan reageren met bepaalde soorten metaal, pakkingen en rubber. Hierdoor kan corrosie en lekkage ontstaan; dit wil je niet in het brandstofsysteem. Welke motorfietsen geschikt zijn voor E10 kan gecheckt worden op https://www.e10check.nl/

 Bescherm je motorfiets


Om het risico te verminderen dat het materiaal in een brandstofsysteem aangetast wordt, is het belangrijk om de brandstof te behandelen. Wij gebruiken hier de ‘TUNAP 974 brandstofsysteemreiniger en -beschermer’ voor. Dit product zorgt ervoor dat er na toepassing een beschermlaag in het brandstofsysteem achterblijft, zodat de schadelijke bestanddelen van ethanol hier minder snel invloed op kunnen hebben. 

Om te zorgen dat de beschermlaag optimaal presteert is het belangrijk om dit product minimaal iedere onderhoudsbeurt toe te passen. Meestal volstaan 1 a 2 behandelingen per jaar. Frequentere toepassing is uiteraard ook mogelijk.

Er zijn echter ook bepaalde motorfietsen die helemaal niet geschikt zijn voor E10, ook niet met de toepassing van een toevoeging in de brandstof, bijvoorbeeld hele oude motorfietsen met papieren/kartonnen afdichting in het brandstofsysteem.


 Vocht in het systeem

Maar hoe zit het dan met motorfietsen die al geschikt zijn voor E10, zijn hier dan geen problemen mee? We mogen er vanuit gaan dat de fabrikanten deze voertuigen dusdanig hebben aangepast, dat er bij deze brandstofsystemen geen rechtstreekse schade kan ontstaan door E10 te tanken.

Er blijft wel 1 groot probleem over: ethanol is hygroscopisch, oftewel het trekt vocht aan. Water in het brandstofsysteem is voor geen enkel voertuig goed.

Omdat het aandeel ethanol per 1 oktober 2019 al groter werd gemaakt, is het nu belangrijker dan ooit dat de gevolgen van dit hygroscopische effect bij de bron (in de brandstoftank!) worden aangepakt.


 Samengevat: werking van TUNAP 974 brandstofsysteemreiniger en -beschermer


Kort samengevat doet de TUNAP 974 het volgende: reiniging van het brandstofsysteem, een beschermlaag achterlaten in het brandstofsysteem, het onschadelijk maken en samenbinden van water met de brandstof en het stabiliseren en conserveren van de brandstof. 

Man Wearing Black Leather Jacket Riding Cruiser Motorcycle 995490

 E5 brandstof in onze motorfiets

 
Aan E10 benzine wordt tussen de 7,5 en 10% bio-ethanol toegevoegd. Bij E5 ligt dit bio-ethanolaandeel tussen de 0 en 5%.

Dit betekent dus dat ook aan E5 benzine vaak bio-ethanol wordt toegevoegd. Dit aandeel bio-ethanol trekt vocht aan en kan dus zorgen voor water in de brandstoftank en in het hele brandstofsysteem. 

Het bio-ethanol aandeel in deze E5 brandstoffen zorgt er ook voor dat er zuurverbindingen kunnen ontstaan die deze corrosie verergeren. 

Daarnaast veroudert benzine snel. Zeker wanneer daar een beetje bio-ethanol aan is toegevoegd.  Al binnen een aantal maanden is de kwaliteit door veroudering sterk verminderd. Zodra de motor wordt stilgezet begint dit verouderingsproces. 

Het is dus verstandig om ook wanneer u E5 tankt, zeker 1 a 2x per jaar 100 ml TUNAP 974 aan de brandstoftank toe te voegen om de kans op corrosie en vervuiling te verminderen en het brandstofsysteem optimaal te conserveren.

TUNAP 974 zorgt ook bij E5 voor een schonere verbranding, betere prestaties en minder uitstoot!