Vragen over het brandstofsysteem (Diesel):

Vragen:
  • Wat te doen in geval van verhoogd brandstofverbruik, onrustige motorloop, gestoorde koude start of warmloopfase?
  • Wat veroorzaakt een vertraagde gasopname en/of schokkende motor, en verminderd motorvermogen bij deellast?
  • Wat als de compressie slecht is?
Antwoord:

Vervuilde kleppen kunnen hier de oorzaak zijn. Verontreinigde carterdampen veroorzaken, mede door uitlaatgasrecirculatie en het gebruik van bio- en ethanol brandstofblends, koolafzetting op de kleppen. Door wisselende brandstofkwaliteiten, korte afstandsverkeer, het ontbreken van een koelende/reinigende werking van brandstof op de kleppen ontstaat een lakafzetting op de klepstelen en koolafzetting op de klepzittingen.

Lees hierover onze Service Informatie Kleppenreiniging Granulaat

....................................................

Vragen:
  • Wat veroorzaakt een toename van roetuitstoot en brandstofverbruik?
  • Waarom loopt de motor onrustig stationair?
  • Wat te doen in geval van verminderd motorvermogen?
Antwoord:

Verontreinigingen in de pomp en verstuivers, vaak veroorzaakt door wisselende brandstofkwaliteiten met of zonder biomassa, leiden tot een verstoord inspuitbeeld.

Lees hierover onze Service Informatie Diesel injectorreiniging

....................................................

Vragen:
  • Wat te doen bij een hoog brandstofverbruik en/of vermogensverlies?
  • Hoe geraakt een dieselpartikelfilter verzadigd?
  • Wat is de oorzaak van een te hoge druk in het inlaatspruitstuk?
Antwoord:

Door onvolledige verbranding van de dieselbrandstof ontstaan sterk vervuilende uitlaatgassen (roet-/koolvorming). Deze vervuilen het EGR-systeem en met name de EGR-klep.

Om het inlaatspruitstuk of de EGR-koeler te reinigen, lees onze Service Informatie EGR Systeemreiniger

Om de EGR-klep te reinigen, lees onze Service Informatie EGR Kleppenreiniger

....................................................

Vragen:
  • Wat te doen bij vastzittende variabele vanen van de turbo?
Antwoord:

Door defecten of verontreinigingen in luchtmassameter, het EGR systeem of dieselinjectoren ontstaat een onvolledige verbranding. Teruggevoerde roetdeeltjes vervuilen de geometrie van de turbo (bij een lage druk komt er meer gasstroom via de vanen op het turbinewiel terecht en bij een hoge druk gaat de gasstroom gelijk naar het turbinewiel).

Lees meer hierover in onze Service Informatie Turbo reinigen

....................................................

Vragen:
  • Wat te doen bij vastzittende dieselinjectoren?
Antwoord:

Verbrandingsresten en dieselbrandstof komen via ondichte brandplaatjes omhoog tussen dieselinjectoren en de cilinderkop (compressie 20 bar). Deze komen in aanraking met vochtigheid en harden uit tot een gecarboniseerde harde afzetting.

Lees meer hierover in onze Service Informatie Vastzittende dieselinjectoren losmaken

....................................................

Vragen:
  • Met welke TUNAP producten kan ik koolafzetting reinigen?
Antwoord:

Leer soorten koolafzetting te herkennen en hoe deze te reinigen in onze Service Informatie Koolafzetting herkennen